Squid Ring... Well not so ring...

Wednesday, May 16, 2012


Errmmm.. kesedapan nya tak tercapai di akal ku.. Sejak dari dulu aku suka giler makan tempura sotong dan prawn nieh... tapi kesibukan kerja, aku takde masa laa nak buat sendiri... Finally, aku berjaya gak...  
Okeh nieh masih raw yerr.... raw is war.... merepek la plak~!!
Okeh, resipi nyer... 


SQUID TEMPURA 


Bahan - bahan : 
100 gram sotong segar - potong cube 
Garam dan lada 
serbuk cili atau cili merah 


Bahan - bahan untuk Tempura:
1 cawan tepung gandum 
¼ cawan tepung ubi 
¼ sudu teh baking powder 
¼ sudu teh garam 1 
¼ cawan air sejuk - masukkan ais untuk memastikan kesejukkan 


Cara - cara menyediakan : 
 1. Bersihkan sotong dengan mengeluarkan tulang nipis, bersihkan kulitnya dan kemudian potong cube. Kemudian hiris criss cross di bahagian luar sotong - membuat criss cross akan melembutkan sotong.
2. Tuangkan air sejuk (tanpa ais) ke dalam mangkuk besar, masukkan ler bahan - bahan untuk tempura tadi. Kacau semua bahan dengan menggunakan chopstick... Panaskan minyak (deep fried) 
3. Masukkan semua sotong yang dah dipotong tadi kemudian perlahan - lahan masukkan sotong tadi ke dalam minyak. 
4. Bila dah perang - perang.. dah masakler tuh.. hahhaha...
Nota Tambahan :
1. Bahan tempura nieh boleh jugak digunakan kalau nak goreng udang ker ayam ker... sama jer... :) sayur pun boleh tapi perah ngan tisu or kitchen towel dulu...
2. Kalau nak cicah ngan mayonaise amat lah di alu - alukan... hehehe... sodap perghhh~!!! Selamat Mencuba~!!

NTGravity : Mayo + serbuk kari... sedap gak tau!

Peace No War

You Might Also Like

0 Rants Found

NTGravitians.. you have something to say?
Please do... Thanks~♥!

NTGravitians

NTGravitians Circle

Award ♥

Thank You to Elyn!

Stat Counter